Стаємо кращими:
7 порад педагогам від психолога
Вихователі та педагоги стають для дітей цілим світом, адже іноді з ними вони проводять більше часу, ніж зі своїми батьками. Тому дуже важливо – стати для дитини не просто вчителем і наставником, а й другом, якому можна довіряти.
НЕ ОБРАЖАЙТЕЯкщо дитина вас не зрозуміла або не змогла впоратися із завданням, не лайте її і, тим більше, – не використовуйте образливі слова. Педагогічний авторитет – не аргумент. Пам’ятайте, що це тільки зараз дитина вміє і знає менше, ніж ви. Але вона виросте і в чомусь буде розумнішою і досвідченішою за вас.
НЕ ОБМЕЖУЙТЕСЬ ТЕОРІЄЮ
Важливо – не тільки розповісти і пояснити, а й продемонструвати. Наочність – важлива складова успішного сприйняття інформації.

НЕ РУБАЙТЕ ЗГАРЯЧУПерш ніж «вичитувати» дитину, яка вона недотепа, спробуйте зрозуміти, чому у неї щось не виходить. Не нервуйте самі і не засмучуйте дитину. Якщо зараз вам вдасться докопатися до причин невдачі і разом з дитиною її вирішити – ви їй дуже допоможете. І не тільки в даний момент – побачивши, що з труднощами можна справитися, ви вселите в дитину оптимізм.
НЕ ПОРІВНЮЙТЕНе потрібно порівнювати дитину з іншими дітьми, підкреслюючи, що хтось краще. Визнайте за дитиною право на індивідуальність, право бути іншою.
Хвалити потрібно кожного за його досягнення, і бажано при всіх, а ось критикувати – наодинці і делікатно. Деякі діти дуже вразливі, і необережне слово педагога, який є авторитетом і прикладом, може глибоко зачепити.
НЕ ЗВИНУВАЧУЙТЕ
Якщо у вас виникли труднощі при спілкуванні з дитиною, не робіть її «без вини винуватою». Серед вас дорослий – саме педагог, тому спробуйте зрозуміти, у чому причина непорозуміння. Недолік уваги, різний спосіб мислення і сприйняття реальності – все це потрібно враховувати. А можливо, справа у вас самих? Намаайтеся бути максимально терплячими і розуміючими.

НЕ ВЧІТЬ, А МОТИВУЙТЕ ВЧИТИСЯПам’ятайте про те, що головне – не стільки навчити чогось, скільки зробити так, щоб дитина захотіла навчитися. Підтримувати в ній інтерес і прагнення до пізнання нового. Не підносьте істину, а стимулюйте знайти її.
НЕ ВИХОВУЙТЕ В ДІТЯХ СТРАХ ПЕРЕД ПОМИЛКАМИУ дитини не повинно бути панічного страху перед помилками. Адже без них неможливо навчитися чомусь новому. Дитина не повинна боятися зробити щось не так, в майбутньому це може привести до втрати ініціативності і активності.
КОРИСНІ САЙТИ ДЛЯ КОЖНОГО ВЧИТЕЛЯ ШКОЛИ, УЧНІВ ТА БАТЬКІВ
Для колег:
- Вчитель вчителю, учням та батькам: teacher.at.ua
- Все для учителя на www.uroki.net
- Освітній портал «Острів знань»: ostriv.in.ua
- Сайт Ігоря Січовика «Словограй»: slovogray.narod.ru
- Слово вчителя: konserg.ucoz.ua
- Все для вчителя початкових класів: yrok.at.ua
- Підбірка фонів для презентацій: fongallery.narod.ru
- Презентації для дітей: educat.at.ua
- Довідник для вчителів «Birchen Miracle»: teachers.at.ua
- Заступник директора з виховної роботи: zastupnik.at.ua
- Український освітній портал: www.teacher.in.ua
Для дітей та їх батьків:
- Сайт для батьків: http://detki-konfetki.com
- Посібники та ігри для дітей за методиками Зайцева, Монтесорі, Нікітіна: http://www.svena.com.ua/
- Аудіоказки для дітей (mp3): http://ymp3.ru
- Детский портал «Солнышко»: www.solnet.ee
- Розмальовки для дітей: www.dolonki.com.ua
- Казки для дітей: http://www.kazka.in.ua/
- Розвивальні методики: kinder-garten.narod.ru
- Урядовий сайт для дітей: children.kmu.gov.ua
- Страна мастеров: stranamasterov.ru
- Цікаві ідеї про все на світі: skazochnaya.ru
- Энциклопедия для младших школьников: potomy.ru
- Дитячий розважальний журнал «Пізнайко»:http://www.posnayko.com/
- Країна міркувань: mysl.lviv.ua
- «Весела абетка». Україномовний ресурс для дітей: казки, усмішки, скоромовки, загадки: abetka.ukrlife.or
ПРАКТИЧНІ ПОРАДИ
ВЧИТЕЛЕВІ ЩОДО СТВОРЕННЯ УМОВ ДЛЯ САМОРЕАЛІЗАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ УЧНЯ У НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ
1.
Навчайте та виховуйте так, щоб учень
відчув, зрозумів і переконався, що стати освіченим і вихованим – найважливіша
життєва необхідність людини.
2.
Навчаючи, застосовуйте всі види і форми
пізнавальної діяльності, поєднуйте аналіз із синтезом, індукцію з дедукцією,
співставлення з протиставленням, частіше застосовуйте аналогію.
3.
Намагайтеся, щоб учні розуміли значення та
зміст кожного слова, речення: для цього розкривайте поняття, пояснюйте
незрозумілі слова, опираючись на значення та досвід учнів, аргументуйте свої
пояснення.
4.
Те, що учням невідомо, логічно пов’язуйте з
виникненням певних асоціацій. У протилежному випадку не буде усвідомленого навчання.
5.
Не забувайте, що головне – не знання
предмета, а особистість, яка формується. Навчайте та виховуйте так, щоб учень
не був “додатком” до навчального предмету, а навпаки – суб’єктом його
активного засвоєння. Пам’ятайте, що не навчальний матеріал формує особистість,
а вчитель своєю діяльністю.
6.
Навчайте знаходити та виділяти головне і
другорядне в тому, що вивчається, домагайтеся розуміння головного.
7.
Допомагайте учням оволодіти найбільш
продуктивними методами пізнавальної діяльності, навчайте їх вчитися.
8.
Застосовуйте диференційований підхід до
навчання в умовах
колективної праці: виділяйте тимчасові підгрупи учнів, використовуйте
адаптовані до їхніх можливостей навчальні матеріали, впроваджуйте принцип
вільного вибору варіантів завдань, що відповідають можливостям і
підготовленості учнів.
9.
Частіше використовуйте
запитання “чому”, щоб навчити учнів мислити.
10. Намагайтеся,
щоб учень не тільки переказував знання, але й творчо застосовував їх на
практиці.
11. Постійно
вивчайте і використовуйте індивідуальні інтереси учнів, розвивайте їх і
спрямовуйте таким чином, щоб вони узгоджувалися з об’єктивними суспільними
потребами. Використовуйте під час навчання активні методи навчання, які
формують і розвивають самостійність, творчість і активність в учнів.
12. Навчайте
так, щоб знання набули сили переконань і керівництва до дії.
13. Привчайте
учнів мислити й діяти самостійно. Не допускайте підказування і копіювання.
14. Пам’ятайте,
що майстерність ставити запитання й вислуховувати відповіді – одна з
найважливіших умов виклику та підтримання активності.
15. Зрозуміле
й доступне пояснення вчителя не досягне мети, доки воно не стане предметом
уваги учнів: користуйтеся всіма засобами, щоб викликати і втримати увагу учнів.
16. Частіше
створюйте в навчальному процесі проблемні ситуації, домагайтеся від учнів
їхнього самостійного аналізу, розуміння та осмислення, а там, де треба, – і
критичної оцінки, розвиваючи мислення, звертайте увагу на наукове обґрунтування
явищ навколишньої дійсності.
Створюйте
під час навчання проблемні ситуації, які потребують самостійних, творчих і
активних дій та залучення учнів до їхнього розв’язання.
Немає коментарів:
Дописати коментар